Psycholog dziecięcy – osoba wykwalifikowana do pracy z dziećmi i młodzieżą, która posiada specjalistyczne wykształcenie psychologiczne oraz umiejętności i kompetencje do pracy z najmłodszymi oraz ich rodzicami. W poradni psychologicznej Synergia w Warszawie swoje wsparcie psychologiczne oferują dwie psycholożki dziecięce, mgr Klaudia Pawicka, mgr Dagmara Maria Boruc oraz mgr Olena Petriv. Diagnozą psychologiczno-seksuologiczną dla dzieci i młodzieży zajmują się mgr Aleksandra Plewka oraz mgr Dominik Haak.
Jak wygląda pierwsza wizyta z dzieckiem, czego oczekuje psycholog dziecięcy? Na pierwszej wizycie z dzieckiem zawsze konieczna jest obecność opiekuna prawnego lub opiekunki prawnej, a dalsze postępowanie zależne jest od wielu czynników i jest ustalane wspólnie z psychologiem lub psycholożką. Być może potrzebne będą sesje rodzinne, na których będą rodzice wraz z dzieckiem, ale może być też tak, że do psychologa będzie przychodziło samo dziecko. Na rodzinę zazwyczaj patrzy się, jako na system – dlatego też opis sytuacji z punktu widzenia rodziców, rodzeństwa, dziadków, jest bardzo cenny.
Kiedy warto udać się na konsultację psychologiczną z dzieckiem? Uwagę rodziców powinny zwrócić na pewno takie symptomy, jak: agresja, nieśmiałość, nocne moczenie, zachowania seksualne przekraczające granice innych, smutek, samookaleczenia i problemy w szkole, z jedzeniem, ze snem. Czasami rodzice korzystają z pomocy psychologa dziecięcego bez dziecka – kiedy chcą zapytać o normatywność zachowań dziecka.
W SYNERGII specjaliści i specjalistki korzystają z wielu metod psychoterapeutycznych, jedną z nich jest bajkoterapia. Bajkoterapia to metoda, którą wykorzystuje się do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Psycholog dziecięcy korzysta z bajkoterapii w pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia ze strony osób trzecich. Realizuje się ją poprzez czytanie dzieciom, bądź ich samodzielną lekturę właściwej dla danego problemu opowieści terapeutycznej. Wśród bajek terapeutycznych można wyszczególnić takie grupy jak: bajki psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne oraz relaksacyjne. Każda z nich dedykowana jest dzieciom z innymi problemami.